Feynmanki

e-mail

facebook

Idea

 

Konkurs jest inspirowany Richardem Feynmanem: noblistą, pasjonatem łamania kodów i niezwykłym wykładowcą. Zachęcał on uczniów do rzeczywistej nauki poprzez zrozumienie, zaszczepiał w swoich studentach pasję do odkrywania mechanizmów codziennych zjawisk i urządzeń, walczył o utrzymanie w uczniach dziecięcej kreatywności i chęci zadawania pytań.

 

Cel

W ramach konkursu dzieci wykonają trzy zadania, gdzie każde ma na celu rozwijanie kreatywności i świadomego odkrywania świata:

  1. Utworzenie własnego projektu – pobudzenie wyobraźni, śmiałe spojrzenie na własne możliwości
  2. Wyjaśnienie, w formie 5 min wykładu, dowolnego zjawiska/wynalazku – nauka przez zrozumienie, dzielenie się swoją wiedzą z innymi
  3. Odkodowanie zbioru szyfrów – pokazanie, że bystrość umysłu nie oznacza nudy i uczenia się na pamięć, a raczej emocjonujące i ciekawe przygody

 

Przebieg konkursu

Dzieci z klas IV-VII będą podzielone na dwie grupy wiekowe: klasy IV-V —  Lorenz oraz klasy VI-VII —  Enigma.

 

Konkurs  jest kierowany do dzieci z województwa pomorskiego. Składa się on z dwóch etapów:

  1. Kwalifikacje:
    Odkodowanie zaszyfrowanej treści zadania i wykonanie go. Zadanie polega na zaplanowaniu projektu, czyli zobrazowaniu myśli przy pomocy szkicu i opisu słownego. Jest on istotniejszy niż „przełomowość” samego pomysłu. Projektu nie trzeba wykonywać. Projekty przyjmujemy głównie drogą elektroniczną na adres feynmanki@gmail.com. Będzie również możliwość nadsyłania prac pocztą tradycyjną – w takim przypadku prosimy o e-maila w celu uzyskania adresu. Na podstawie projektów nadesłanych do 25. kwietnia wybierzemy 10 osób, które spotkają się w finale. Listę ogłosimy 9. maja.
  2. Finał:
    Odbędzie się 10. czerwca, a jego składowe są następujące.
    Rozwiązanie zestawu szyfrów o różnym poziomie trudności.
    Najważniejszą częścią finału jest wygłoszenie przygotowanej prelekcji na wybrany przez ucznia temat (zagadnienie powinno dotyczyć dziedzin matematyczno-przyrodniczych, przedstawimy listę przykładowych tematów). Wykład będzie trwał około pięciu minut, tutaj szczególnie istotna będzie umiejętność prostego przekazania posiadanych przez dziecko informacji. Od pozostałych finalistów oczekujemy pytań, które również wpłyną na ocenę zarówno zadającego, jak i odpowiadającego.
    Po wszystkim dzieci wspólnie pojadą poszaleć na ściance wspinaczkowej blokfit, gdzie będą bawić się pod okiem profesjonalnych instruktorów.

 

 

Życzymy dużo radości i powodzenia!
Zespół Feynmanków